Нерідко бувають випадки, коли новий власник отримує разом з квартирою у «подарунок» реєстрацію у цій квартирі старого власника або й всіх членів його сім’ї. І тоді ейфорію від власного житла змінює головний біль та питання – а що далі робити?
Відповідь проста: заспокоїтись, не хвилюватись та звернутися за порадою до чинного законодавства.
На допомогу прийде Закон України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні» та підзаконні акти, прийняті на його виконання.
Стаття 18 вищезазначеного Закону до підстав для зняття особи із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) відносить і заяву власника житла приватної форми власності, поданої у паперовій формі, стосовно повнолітньої особи, місце проживання (перебування) якої зареєстровано або задекларовано в житлі, що належить власнику на підставі права власності.
У разі, якщо квартира належить на праві власності кільком співвласникам, для такого зняття із зареєстрованого місця проживання необхідна буде згода іншого співвласника (інших співвласників) такого житла.
Для правильного розуміння ситуації зауважимо, що зняти з реєстрації можна лише особу, яка втратила своє законне право на користування даною квартирою (власності або оренди, наприклад).
Отже, для зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання власник звертається до місцевого ЦНАПу та подає такий перелік документів:

1. заяву встановленого зразка. Звернемо увагу, що в даній заяві необхідно буде вказати такі дані особи, яку ви маєте намір зняти з реєстрації у своїй квартирі, а саме:
- прізвище, ім’я, по батькові;
- дату народження;
- у разі, якщо володієте інформацією – реквізити паспортного документа, унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності) та реєстраційний номер облікової картки платника податків (в народі – ідентифікаційний код);
2. документ, що посвідчує особу;
3. документ, що підтверджує право власності на житло, в якому задекларовано/зареєстровано місце проживання (перебування) особи (осіб), що знімається (договір купівлі-продажу та витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності);
4. у разі зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) за заявою власника житла більше однієї особи до органу реєстрації подаються заява та документ або відомості, що підтверджують сплату адміністративного збору, окремо щодо кожної особи.
Розмір адміністративного збору становить 1,5% прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року (станом на 2023 р. – 40,26 грн.).
Посадова особа органу реєстрації або адміністратор центру надання адміністративних послуг перевіряє належність паспортного документа особі, що його подала, його дійсність, правильність заповнення заяви про зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання та наявність документів, необхідних для зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування), про що зазначена посадова особа робить відповідний запис у заяві. Посадова особа органу реєстрації у день звернення особи або в день отримання документів від центру надання адміністративних послуг, приймає рішення про зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання або про відмову у знятті із задекларованого/зареєстрованого місця проживання особи, а також інформує особу (осіб), місце проживання якої (яких) зняте за заявою власника житла, засобами поштового, телефонного або електронного зв’язку.
Безперечно, значно спокійніше, коли попередній власник вчинив всі необхідні дії щодо зняття з реєстрації самостійно. Проте, як бачимо, чинне законодавство дозволяє виправити дану ситуацію і новому власнику.
Додаткову консультацію щодо продажу квартири чи будинку з приписаними там особами можна отримати у спеціалістів компанії “Атланта Нерухомість”.
Ознайомитися з процесом продажу житла у Луцьку можна на сайті: https://bit.ly/prodaty-vypysaty
Вадим Якимчук,
керівник юридичного відділу компанії «Атланта Нерухомість»